Sunday 27 May 2012

Statistik..."Penambah Perisa"

Saya pasti setiap pembaca blog ini pernah makan keropok yang mempunyai penambah perisa... pasti sedap. Begitu juga dengan karangan yang ingin kita bina. Setiap pendahuluan, isi atau penutup akan menjadi lebih konkrit dan mantap jika anda 'menambah perisanya'. Persoalannya, bagaimana?

Sebelum saya teruskan, ingin saya tekankan bahawa nama organisasi atau pihak yang saya gunakan dalam blog ini bukanlah untuk kepentingan peribadi. Saya berharap tidak ada sesiapa yang akan tersinggung dengan taktik mengarang saya.

Baiklah, cuba anda bandingkan ayat-ayat di bawah:

" Jumlah kemalangan jalan raya di Malaysia semakin meningkat dari setahun ke setahun."
atau
"Menurut statisitik yang telah dikeluarkan oleh Polis DiRaja Malaysia (PDRM), jumlah kemalangan jalan raya di Malaysia pada tahun 2011 meningkat 30.4% berbanding dengan tahun 2012."

Ayat manakah yang kelihatan lebih meyakinkan? Saya pilih ayat yang kedua. Hal ini demikian kerana ayat tersebut mempunyai satu sumber yang konkrit, ditambah dengan peratus dan perbandingan tahun. Mungkin ada yang berkata penipuan tidak wajar dilakukan semasa menghasilkan karangan. Namun begitu, saya tidak pernah menipu. Kemalangan jalan raya di Malaysia sememangnya meningkat pada setiap tahun dan statistik ini dikeluarkan oleh pihak PDRM pada setiap tahun. Cuma, saya mereka statistik supaya nampak meyakinkan.

Contoh sumber lain yang boleh anda gunakan:

Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat=> Isu berkaitan remaja,keluarga dan masyarakat

Institut Sosial Malaysia=> Isu berkaitan masalah sosial masyarakat

Polis DiRaja Malaysia=> Isu berkaitan jenayah tempatan

Jabatan Kastam DiRaja Malaysia=> Isu berkaitan jenayah merentasi sempadan


Selamat mencuba!

2 comments: