Monday 28 May 2012

Contoh Karangan SPM: Kebaikan Sektor Perindustrian kepada Negara

Menjelang tahun 2020, Malaysia berhasrat untuk menjadi sebuah negara yang maju. Demi merealisasikan hasrat ini, pihak kerajaan sentiasa berusaha untuk menjana ekonomi negara. Salah satu sektor yang mampu memberikan impak yang besar terhadap ekonomi negara ialah sektor perindustrian. Sektor ini bukan sahaja dapat memajukan ekonomi Malaysia, malah turut mampu menaikkan imej negara. Hakikatnya, langkah memajukan sektor perindustrian amat mustahak kerana terdapat pelbagai kebaikan sektor tersebut terhadap negara.

Pertama sekali, sektor perindustrian dapat meningkatkan pendapatan negara. Hal ini demikian kerana aliran wang masuk ke dalam negara dapat ditingkatkan apabila negara mengeksport barangan perindustrian ke luar negara. Barangan industri juga boleh dijual dengan harga yang jauh lebih tinggi berbanding dengan barangan sektor lain. Misalnya, pengusaha barangan elektrik dapat mengaut keuntungan yang lebih banyak berbanding dengan individu yang terlibat dengan bidang pertanian. Pada masa yang sama, pendapatan kerajaan turut meningkat apabila lebih ramai pengusaha bidang perindustrian membayar cukai. Maka, secara tidak langsung, ekonomi negara menyumbang kepada pendapatan negara.

Selain itu, sektor perindustrian turut mampu membuka peluang pekerjaan kepada rakyat tempatan. Peluang pekerjaan semakin bertambah apabila lebih banyak bidang perindustrian diterokai di negara kita. Lebih-lebih lagi, penduduk luar bandar turut mendapat manfaat daripada bidang perindustrian. Contohnya, industri kecil dan sederhana seperti industri pembuatan tembikar, perusahaan keropok lekor dan perusahaan kraf tangan dapat membuka peluang pekerjaan untuk penduduk di luar bandar dan sekali gus meningkatkan pendapatan mereka. Keadaan ini dapat mengikis kehidupan kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Hal ini jelas menunjukkan bahawa taraf hidup rakyat boleh ditingkatkan secara menyeluruh dengan adanya sektor perindustrian.

Di samping itu, sektor perindustrian boleh memajukan sektor pertanian. Kemajuan bidang perindustrian turut dapat merangsang perkembangan sektor pertanian. Umpamanya, penggunaan jentera moden membuka peluang kepada para petani untuk mengurangkan keperluan tenaga manusia serta meningkatkan tahap produktiviti mereka. Tambahan pula, kebanyakan bidang perindustrian memerlukan hasil sektor pertanian sebagai bahan mentah. Sebagai contoh, perusahaan ladang kelapa sawit semakin bertambah apabila industri pembuatan minyak kelapa sawit berkembang ekoran permintaannya yang semakin meningkat. Keperluan getah asli dalam industri pembuatan tayar di seluruh dunia pula meningkatkan perusahaan ladang pokok getah. Secara tidak langsung, situasi ini dapat menyumbang kepada pengeksportan bahan-bahan pertanian. Hal inilah yang memangkin perkembangan sektor pertanian.

Seterusnya, kemajuan sektor perindustrian turut mampu meningkatkan imej negara kita di persada dunia. Kemajuan dalam sesebuah bidang perindustrian membolehkan kita bersaing dengan negara-negara di seluruh dunia. Contohnya, penciptaan kereta nasional pertama pada tahun 1980-an dan perkembangan bidang tersebut sehingga hari ini meningkatkan persaingan jenama kereta nasional dengan jenama-jenama kereta yang lain. Lebih menggembirakan lagi apabila budaya negara kita dapat diperkenalkan kepada masyarakat di luar negara melalui bidang perindustrian. Misalnya, batik Tom Abang Saufi yang menggambarkan keunikan masyarakat Malaysia mendapat pasaran yang luas di benua Eropah dan Tanah Arab. Keadaan ini dapat diibaratkan sebagai sambil menyelam minum air kerana bidang perindustrian tempatan dan imej negara dapat ditingkatkan pada masa yang sama. Maka, situasi ini pasti menjadikan negara kita lebih terkenal pada pandangan mata masyarakat dunia.


Intihanya, sememangnya terdapat pelbagai kebaikan sektor perindustrian terhadap negara. Oleh sebab itu, semua pihak, terutamanya media massa, pihak kerajaan dan badan-badan bukan kerajaan harus berganding bahu dan melaksanakan obligasi masing-masing demi menggalakkan lebih ramai rakyat Malaysia terlibat dalam bidang perindustrian. Jika hasrat ini berjaya dilaksanakan, tidak mustahil negara kita dapat berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dengan negara-negara maju. Semoga dengan pencapaian hasrat ini, negara kita mampu merealisasikan Wawasan 2020 dan terkenal di seantero dunia.

37 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. Well done!
    Good job!
    Useful👍

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. nik ahmad idries bin nik hasni kata kau tak hensem

      Delete
  5. Karangan ini sangat baik👌👍

    ReplyDelete
  6. Karangan sangat bagus telah banyak membantu terima kasih

    ReplyDelete
  7. memang mantuls, aiman jufri was here 29/1/2020

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. boleh gunakan untuk kepentingan ke ?

    ReplyDelete
  10. Karangan yg terbaik..padu👍👍

    ReplyDelete
  11. Nama saya azri say budak baik

    ReplyDelete
  12. azimat buat lah karangan main fon jer

    ReplyDelete
  13. saya ingin berbagi dengan siapa pun di sini yang mencari pinjaman untuk bisnis atau pinjaman pribadi untuk menghubungi mr pedro di pedroloanss@gmail.com karena mr pedro dan perusahaan pinjamannya adalah semua yang saya percaya ketika datang ke solusi situasi keuangan jadi saya merekomendasikan ada yang mencari bantuan keuangan untuk menghubungi mr pedro dengan pinjaman 2 tingkat pengembalian tahunan, sekarang? Anda mengerti mengapa saya akan memilih pedro dengan perusahaan pinjamannya 100 keuangan asli.

    ReplyDelete