Sunday 27 May 2012

Tatabahasa: Ayat Pasif...mengelirukan!!!

Pernah saya mengeluh, 'Susah betul hendak bina ayat pasif. Mengelirukan!!!'. Namun begitu, dengan bimbingan seorang guru Bahasa Malaysia yang cemerlang, akhirnya saya berjaya memahami cara pembinaan ayat pasif yang tepat.

Dahulu, beginilah cara saya membina ayat pasif:

Saya makan ikan goreng itu. => Ikan goreng itu telah dimakan oleh saya.
Kamu perlu menonton rancangan televisyen itu. => Rancangan televisyen itu perlu ditonton oleh kamu.
Mereka menangkap pencuri yang cuba melarikan diri itu. => Pencuri yang cuba melarikan diri itu ditangkap oleh mereka. 

Jadi, betulkah cara membina ayat-ayat pasif di atas? Tidak. Dua daripada tiga contoh yang telah saya kemukakan tadi salah dari segi tatabahasa. Sebenarnya, untuk kata ganti diri pertama dan kata ganti diri kedua, anda perlu menyatakan kata nama terlebih dahulu sebelum menyatakan kata kerja. Anda tidak perlu menggunakan perkataan 'oleh' untuk kata ganti diri pertama dan kata ganti diri kedua. Perkataan 'oleh' hanya digunakan untuk kata ganti diri ketiga.

Contoh:

Saya makan ikan goreng itu. => Ikan goreng itu saya makan. (Saya = kata ganti diri pertama)
Kamu perlu menonton rancangan televisyen itu. => Rancangan televisyen itu perlu kamu tonton. 
(Kamu = kata ganti diri kedua)
Mereka menangkap pencuri yang cuba melarikan diri itu. => Pencuri yang cuba melarikan diri itu ditangkap oleh mereka. (Mereka = kata ganti diri ketiga)

Contoh lain:

Kami menebang pokok yang besar itu. 
=> Kami: kata ganti diri pertama
Ayat pasif: Pokok yang besar itu kami tebang.

Encik Ali minum air kopi yang panas itu.
=> Encik Ali: kata ganti diri ketiga
Ayat pasif: Air kopi yang panas itu diminum oleh Encik Ali.

Anda bakal memenangi wang tunai RM 50, 000.
=> Anda: kata ganti diri kedua
Ayat pasif: Wang tunai RM 50, 000 bakal anda menangi.

*Struktur ayat yang betul sering diperhatikan oleh pemeriksa kertas peperiksaan Bahasa Malaysia PMR dan SPM. Oleh itu, calon PMR dan SPM haruslah mahir membina ayat yang tidak mempunyai kesalahan tatabahasa.

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment