Tuesday 22 January 2013

Belajar Mengarang: Contoh Ungkapan Luar Biasa

1) "Berikan saya sepuluh orang belia, nescaya saya akan gegarkan dunia ini." Begitulah ungkapan yang pernah diluahkan oleh Seokarno, mantan presiden Indonesia. Kata-kata beliau jelas membuktikan bahawa golongan muda mampu melakukan anjakan paradigma terhadap pembangunan masyakarat, negara serta dunia.

2) “Kita tidak mewarisi alam sekitar daripada nenek moyang kita, tetapi meminjamnya daripada generasi akan datang.” Begitulah ungkapan terkenal yang pernah diluahkan oleh negarawan ulung India, Mahatma Gandhi. Kata-kata beliau seharusnya menyedarkan kita bahawa alam sekitar perlu dipelihara dan dipulihara supaya generasi pada masa hadapan dapat terus tinggal di dunia ini dengan selesa.


3) Era globalisasi yang sarat dengan pelbagai cabaran zahir dan maya ini, terbit satu isu/persoalan yang sering meniti dari bibir ke bibir umat manusia, iaitu...

4) Hakikatnya, institusi keluarga merupakan hospital yang paling unggul untuk memulihkan keadaan yang semakin parah ini.

5) Ibu bapa harus menjadi suri teladan dengan turut mengamalkan amalan mulia tersebut supaya menjadi ikutan anak-anak muda kerana sesungguhnya bagaimana acuan, begitulah kuihnya.

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment