Monday 4 June 2012

Tatabahasa: Penggunaan 'manakala' dan 'sementara'

Benarkah penggunaan 'manakala' dan 'sementara' sama dan boleh digunakan dalam apa jua keadaan? Tidak!


Kata hubung manakala digunakan jika jumlah manusia, haiwan dan seumpamanya yang hadir selepas perkataan tersebut melebihi satu.


Kata hubung sementara digunakan jika jumlah manusia, haiwan dan seumpamanya yang hadir selepas perkataan tersebut hanya satu.


Cara untuk ingat:
Sementara=>Satu.
Maka, 'manakala' pastilah melebihi satu!


Contoh:
Mak cik Minah sedang menjemur kain manakala anak-anaknya sedang mengemas rumah.
(Anak-anak=> lebih daripada seorang)

Encik Halim sedang menonton televisyen sementara menunggu isterinya pulang dari rumah ibunya.
(Isteri=> Seorang)

Anjing itu berlari dengan pantas sementara tuannya leka berbual dengan seorang anggota polis.
(Tuan=> Seorang)

Abang saya sedang leka bermain permainan komputer manakala saya dan adik saya sedang mengulang kaji pelajaran.
(Saya dan adik saya=> lebih daripada seorang)

Selamat mencuba!

13 comments: