Friday 23 March 2012

Karangan yang Mantap

Saya sering mendengar rakan-rakan saya mengeluh, 'Susahlah hendak dapat A+ dalam Bahasa Melayu. Sukar betul hendak bina karangan melebihi 350 patah perkataan. Saya hendak bina 200 patah perkataan pun sudah seperti tercekik darah semasa PMR dahulu, inikan pula hendak membina karangan yang jauh lebih panjang...'

Pernahkah anda mempunyai rakan-rakan seperti di atas? Saya pasti YA!

Tetapi, benarkah membina karangan amat sukar, sehingga ada yang berguling-guling di atas lantai untuk meminta agar cikgu tidak memberikan karangan sebagai kerja rumah? 

Hakikatnya, membina karangan bukanlah sesukar seperti yang kita semua fikirkan. Segala-galanya bermula dengan minat. Jika anda mempunyai minat untuk membina karangan Bahasa Melayu, sudah tentu tugas tersebut menjadi amat mudah sehingga mengejutkan guru-guru anda sendiri!

Jangan risau, saya akan CUBA membantu anda untuk menjadi lebih cemerlang dalam Bahasa Melayu dengan CARA-CARA sebenar untuk membina sebuah karangan yang MANTAP. Tugas anda sangat mudah, bacalah apa yang ingin saya sampaikan melalui alam maya ini...  

No comments:

Post a Comment